Μουσικοθεραπεία

Κύκλος Σπουδών:

2 χρόνια (4 εξάμηνα)

 Μάθημα: 

1 φορά την εβδομάδα, 3 ώρες

 Δυνατότητα  πρακτικής άσκησης στο Μουσικοθεατρικό Τμήμα  ΑμεΑ του Ε.Κ.Ε.Ι.Μ. το τελευταίο διδακτικό εξάμηνο.

 

Υπεύθυνοι  Τμήματος: 

Μιχάλης Τόμπλερ

Γιώργος Μπανιώκος

 Η μουσική θεωρείται «γλώσσα των συναισθημάτων». Καλύπτει ένα ευρύ φάσμα από το οποίο ο καθένας, ανεξαρτήτως φύλου, ηλικίας, φυλής ή μορφωτικού επιπέδου, μπορεί να εκφράσει τα συναισθήματά του. Σε ένα δεδομένο πολιτισμικό σύστημα, η μουσική διαμορφώνει μια συναισθηματική ατμόσφαιρα και διάθεση.

Η μουσική μπορεί να βελτιώσει και να ενισχύσει τις γνωστικές λειτουργίες και κυρίως τη διαδικασία της μάθησης. Επίσης, χρησιμοποιείται αποτελεσματικά ως κινητήριο ερέθισμα, ως ενίσχυση ή αμοιβή σε διαδικασίες υπενθύμισης και ανάκλησης παλαιότεων γνωστικών επιτευγμάτων.

Σε ένα ευρύ φάσμα θεραπειών, όπως για παράδειγμα σε χρόνιες παθήσεις, σε προγράμματα αποκατάστασης φυσικών αδυνάτων εξαιτίας κάποιου μυϊκού προβλήματος, στην εγκυμοσύνη, μετά τον τοκετό, σε  ιατροχειρουργικές μονάδες, καθώς και σε ασθένειες και σοβαρά προβλήματα υγείας παιδιών η μουσικοθεραπεία έχει, αποδεδειγμένα, το δικό της  μοναδικό και αναντικατάστατο ρόλο .

ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΕΝΟΤΗΤΕΣ ΜΟΥΣΙΚΟΘΕΡΑΠΕΙΑΣ

Μιχάλης Τόμπλερ

  1. Ορισμοί και προϊστορία
  2. Μουσική και αναπηρία
  3. Μουσική ειδική αγωγή και θεραπεία
  4. Μέσα μουσικής έκφρασης και επικοινωνίας
  5. Δραστηριότητες και μουσικά δείγματα
  6. Φωνή – Σώμα – Μουσικά όργανα
  7. Ήχος και μουσική
  8. Ορολογία και βιβλιογραφία

Στοιχεία παρουσίασης μαθημάτων:

  • Ενεργητική συμμετοχή όλων για να ανακαλύψουμε τους τρόπους και τις μεθόδους προσέγγισης, αγωγής και θεραπείας μέσα από τη μουσική, την κίνηση και τους ήχους. Περιλαμβάνεται η παρουσίαση όλων εκείνων των στοιχείων και δραστηριοτήτων που απαιτούνται, έτσι ώστε οι ενδιαφερόμενοι να μπορούν να χρησιμοποιήσουν με αποτελεσματικότητα τη μουσική, στις ομάδες τους, τόσο ως ένα επιπλέον μέσο έκφρασης και επικοινωνίας, όσο και ως μέσο ανάπτυξης των ιδιαίτερων ικανοτήτων των παιδιών.
  • Αποσπάσματα (video) παραδειγμάτων και σχολιασμός τους.
  • Πληροφορίες για τις εφαρμογές, την υπάρχουσα βιβλιογραφία, τις σπουδές και τον επαγγελματικό τομέα αυτού του κλάδου τόσο στην Ελλάδα όσο και στο Εξωτερικό.
  • Ενδιαφέροντα ερωτήματα και θέματα:
  • Κλινική μουσική πράξη
  • Παιχνίδια και δραστηριότητες
  • Ακρόαση – Εκτέλεση – Ερμηνεία μουσικών που πηγάζουν σε μια εκπαιδευτική ή/και θεραπευτική διαδικασία (κυρίως αυτοσχεδιασμοί)
  • Δείγματα και παραδείγματα
  • Μέσα μουσικών παρεμβάσεων (φωνή-σώμα-όργανα)
  • Συναισθήματα και νοητικές επεξεργασίες
  • Στόχοι και μέθοδοι
  • Αυτοσχεδιασμός – Διαφορετικές προσεγγίσεις – Μουσικά ιδιώματα
  • Από τη θεωρία στην πράξη – Εφαρμογές
  • Πρακτική – Εργασία

ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΕΝΟΤΗΤΕΣ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑΣ

Γιώργος Μπανιώκος

 Η μουσική μπορεί να εκφράσει πράγματα και συναισθήματα που ο έναρθρος Λόγος συνήθως αδυνατεί να συμβολοποιήσει.

Σε ένα πρόγραμμα μουσικοθεραπείας οι διάφορες μουσικοθεραπευτικές τεχνικές, οι οποίες διδάσκονται, χρειάζεται να πλαισιώσουν από βασικές γνώσεις ψυχολογίας.

Οι γνώσεις αυτές θα αποτελέσουν τα συμπληρωματικά εκείνα θεωρητικά εργαλεία με τα οποία ο εκπαιδευόμενος θα μπορέσει να κατανοήσει εις βάθος την ψυχική δομή του θεραπευόμενου και παράλληλα θα του επιτρέψουν να διαμορφώσει τη θεραπευτική εκείνη συμμαχία που είναι απαραίτητη για την ομαλή έκβαση της θεραπείας.

Λαμβάνοντας υπόψη την ευεργετική επίδραση της μουσικοθεραπείας

  • σε άτομα που βρίσκονται στο φάσμα του αυτισμού,
  • σε άτομα με νοητική υστέρηση,
  • σε άτομα που υποφέρουν από μετατραυματικό στρες,
  • σε ορισμένες ψυχώσεις,
  • σε ασθενείς της νόσου Αλτσχάιμερ και άλλων νευρολογικών παθήσεων,

οι συμμετέχοντες στο πρόγραμμα διδάσκονται βασικά φαινόμενα της ψυχοπαθολογίας  που βοηθούν στην αξιολόγηση και διάγνωση του εκάστοτε κλινικού περιστατικού.

Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στις περιπτώσεις των ατόμων που βρίσκονται στο φάσμα του αυτισμού, αφού σύμφωνα με τη διεθνή βιβλιογραφία, έχει διαπιστωθεί ότι η μουσική έχει μεγάλα οφέλη για τα άτομα αυτά.

Παράλληλα, οι φοιτητές στο πρόγραμμα διδάσκονται βασικές αρχές της ψυχαναλυτικής θεωρίας, αφού το ανθρώπινο ασυνείδητο είναι μεταξύ άλλων και ένας συναισθηματικός, ηχητικός χάρτης που ρυθμίζει τις μεταγενέστερες γλωσσικές και μουσικές εμπειρίες.

ΒΕΒΑΙΩΣΗ ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΗΣΗΣ

Δυνατότητα Πιστοποίησης του κύκλου σπουδών από τον φορέα Gatehouse Awards με την κατάθεση πτυχιακής εργασίας στο τέλος του διετούς εκπαιδευτικού κύκλου.

 

Πιστωτικές μονάδες ECVET

Σε όλα τα προγράμματα του Κέντρου Δια Βίου Μάθησης «Εκπαιδευτική Ένωση Κ.Δ.Β.Μ.» απονέμονται πιστωτικές μονάδες επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης ECVET. Αναλυτικότερα, παρέχεται 1 μονάδα ECVET ανά 12 ώρες επιτυχούς δια ζώσης ή εξ αποστάσεως παρακολούθησης. Για τα ECVET παρέχεται συμπλήρωμα πιστοποιητικού.

Το European Credit system for Vocational Education & Training (ECVET) είναι ένα σύστημα για την αναγνώριση, συγκέντρωση και μεταφορά πιστωτικών μονάδων στον χώρο της επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης. Εισήχθη το 2009 με την Ευρωπαϊκή οδηγία 2009/C 155/2.

 

Συγκριτικό πλεονέκτημα στον Δημόσιο και στον Ιδιωτικό τομέα.

Κε.Δι.Βι.Μ

eoppep  kdmb gatehouse.png