ΣΕΜΙΝΑΡΙΟ ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΕΣ ΚΑΙ ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΟΡΙΖΟΥΣΕΣ ΤΗΣ ΜΟΥΣΙΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ ΔΙΑ ΤΗΣ ΜΟΥΣΙΚΗΣ

ΣΕΜΙΝΑΡΙΟ
ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΕΣ ΚΑΙ ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΟΡΙΖΟΥΣΕΣ ΤΗΣ ΜΟΥΣΙΚΗΣ
ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ ΔΙΑ ΤΗΣ ΜΟΥΣΙΚΗΣ
 
ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 2 ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΕΞΑΜΗΝΑ, 20 ΕΒΔΟΜΑΔΕΣ
ΜΑΘΗΜΑ: 2 ΩΡΕΣ ΤΗΝ ΕΒΔΟΜΑΔΑ
ΔΙΔΑΣΚΩΝ: ΔΡ. ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΑΝΤΩΝΑΚΑΚΗΣ
ΦΩΤΟ ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΑΝΤΩΝΑΚΑΚΗΣ
 
ΒΕΒΑΙΩΣΗ ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΗΣΗΣ
Μετά το πέρας του Σεμιναριακού Κύκλου δίδεται Βεβαίωση Παρακολούθησης
από το Ελληνικό Κέντρο Ερευνών Ήχου, Μουσικής και Λόγου.

ΠΕΡΙΓΡΑΜΜΑ ΣΕΜΙΝΑΡΙΟΥ
Το σεμινάριο με τον παραπάνω τίτλο συνδέει αναλύει και ανασυνθέτει
σημαντικές θεωρίες της επιστήμης της Αναπτυξιακής Ψυχολογίας μέσω της
Μουσικής. Βεβαίως και υπάρχει μια οσμωτική αλληλεπίδραση με την
Αναπτυξιακή Ψυχολογίας της Μουσικής, γι αυτό και αναλύουμε
συμπληρωματικά συγκεκριμένες θεωρητικές προσεγγίσειςη από αυτό το
συγγενές αλλά διαφορετικό διεπιστημονικό πεδίο. Κατ’ επέκταση
οδηγούμαστε από την ανάπτυξη στη μάθηση γι’ αυτό και ολοκληρώνουμε με
τις πιο σύγχρονες θεωρίες μάθησης υπό το πρίσμα του μουσικού
περιεχομένου.
Το επιστημονικό (θεωρητικό, ερευνητικό και πρακτικό) ζητούμενο
αυτού του σεμιναρίου είναι η χρήση της μουσικής στην ανάπτυξη του
ανθρώπου. Πώς χρησιμοποιεί ανά τους αιώνες ο άνθρωπος τη μουσική για
να κατακτήσει σημαντικά ορόσημα της ανάπτυξής του; Πώς συμβάλλουν οι
κατάλληλες μουσικές δραστηριότητες στην αισθησιοκινητική, γνωστική,
συναισθηματική και κοινωνική ανάπτυξη του ατόμου; Γιατί η πλειοψηφία των
μοντέρνων θεωριών της Αναπτυξιακής Ψυχολογίας του 20 ου αιώνα
εφαρμόζονται διά της μουσικής ή/και χρησιμοποιούν μουσικούς όρους; Πώς
και γιατί η μουσική από ένα μέσο εξέλιξης, ανάπτυξης, έκφρασης και
επικοινωνίας των ανθρώπων έγινε τέχνη και σήμερα επιστήμη, θεραπευτικό
μέσο έως και ναρκωτικό; Πώς οι σύγχρονες μέθοδοι της νευροαπεικονιστικής
λειτουργίας του εγκεφάλου επιβεβαιώνουν τα μέχρι σήμερα εμπειρικά
ερευνητικά δεδομένα; Τι σχέση έχει η μουσική με την ανάπτυξη της γλώσσας
ή με το ανθρώπινο βάδισμα στα δύο πόδια; Τι ακούν τα έμβρυα και πως
επηρεάζουν τα προγεννητικά ερεθίσματα την ανάπτυξη των βρεφών; Με ποιο
μουσικό τρόπο επικοινωνούν τα βρέφη με τους σημαντικούς άλλους; Γιατί τα
μητρικά τραγούδια και τα νανουρίσματα έχουν οικουμενικά χαρακτηριστικά;
Ποιες πρακτικές είναι κατάλληλες για την ανθρώπινη μουσική αλληλεπίδραση
στο σήμερα; Τι είναι η FAMILY MUSICALITY; Ο κύριος στόχος του
σεμιναρίου είναι να δώσει απαντήσεις σε όλα τα παραπάνω με έμφαση στην
πράξη που βασίζεται σε σύγχρονη, στέρεα επιστημονική θεωρητική και
ερευνητική γνώση.

ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΕΝΟΤΗΤΩΝ
► Ορίζοντας και αφορίζοντας: τη Μουσική, τη Μουσικολογία, την
Αναπτυξιακή Ψυχολογία, την Αναπτυξιακή Ψυχολογία της Μουσικής, τη
Νευροεπιστήμη της Μουσικής, τη Μουσική Παιδαγωγική, τη Μουσική
Εκπαίδευση, τη Μουσική στην Εκπαίδευση, τη Μουσικοθεραπεία, τη Μουσική
στην Ειδική Αγωγή, την Κοινωνιολογία της Μουσικής, τη Μουσική στην
Κοινότητα, τη Μουσική Μάθηση, τη Μουσική Εκτέλεση – Ερμηνεία, την
Πληροφορική της Μουσικής, τη Βιολογία της Μουσικής, την Ακουστική
Οικολογία και το τέλος (;) ή την αναγέννηση της Μουσικής μέσω της Τεχνητής
Νοημοσύνης. Επαναπροσδιορίζοντας την έννοια του ρυθμού.
► Κάνουν τα ζώα μουσική; Η μουσική στην Εξελικτική Θεωρία του Δαρβίνου.
► Τι ακούν τα έμβρυα; Ποια φωνή αναγνωρίζουν τα νεογνά και γιατί.
► Το μουσικό τρίπτυχο της ανάπτυξης του ανθρώπου.
► Η ζωτική σημασία των μητρικών τραγουδιών.
► Η Συμβολή της Μουσικής στην Kινητική Ανάπτυξη των Μικρών Παιδιών.
► Οι μουσικές λειτουργίες του εγκεφάλου μέσα από τις σύγχρονες
νευροαπεικονιστικές μεθόδους.
► Οι κατοπτρικοί νευρώνες στη μουσική αλληλεπίδραση.
► Η Συμβολή της Μουσικής στην Γνωστική και Γλωσσική Ανάπτυξη των
Μικρών Παιδιών.
► Η Συμβολή της Μουσικής στην Συναισθηματική Ανάπτυξη των Μικρών
Παιδιών.
► Η Συμβολή της Μουσικής στην Κοινωνική Ανάπτυξη των Μικρών Παιδιών.
► Το μουσικό λίκνο της ανθρώπινης ανάπτυξης. Η θεωρία της
διυποκειμενικότητας του Colwyn Trevarthen. Τα μουσικοκινητικά στοιχεία της
βρεφικής μίμησης.
► Η θεωρία της επικοινωνιακής μουσικότητας των Colwyn Trevarthen και
Stephen Malloch. Η πυρηνική επίδραση του ρυθμού.
► Μουσικά έργα ως μεταβατικά αντικείμενα στην καθηνερινή ζωή και στη
μουσικοθεραπεία. Η θεωρία του Donald Winnicott.
► Η συναισθηματική συνήχηση στην αλληλεπίδραση μητέρας βρέφους και
στη μουσικοθεραπεία. Η θεωρία του Daniel Stern.
► Από την Αρχή Διατήρησης του Piaget στη Μουσική Διατήρηση της
Zimmerman.
► Από τη Θεωρία Μάθησης του Cagnè, στη Θεωρία της Μουσικής Μάθησης
του Gordon.
► H Μουσική Νοημοσύνη στη Θεωρία της Πολλαπλής Νοημοσύνης του
Gardner.
► H Θεωρία της Επεξεργασίας των Πληροφοριών, του Bruner, στη Μουσική
Μάθηση.
► Μουσική Θεώρηση της Ψυχαναλυτικής Θεωρίας του Freud.
► Η θεωρία της άδηλης συσχέτισης αναφορικά με τη ρυθμική αγωγή και την
ένταση της μουσικής.
► Η θεωρία Gestalt αναφορικά με το ρυθμό και τη μελωδία.
► Οι μουσικές συνιστώσες της θεωρίας της προσκόλησης του John Bowlby.
► Η μουσική στην κοινωνικοπολιτισμική θεωρία ανάπτυξης του Lev
Vygotsky.
► Η μουσική για παιδιά στη σκαλωσιά και στη ζώνη επικείμενης ανάπτυξης
της θεωρίας του Lev Vygotsky.

► Από τη Μυρσίνη Κλεάνθους Παπαδημητρίου στους Karl Orff και Gunild
Keetmann.
► Αναπτυξιακά και πολιτισμικά κατάλληλα παιδικά τραγούδια και τραγούδια
ενηλίκων για παιδιά.
►Σύνθεση παιδικών τραγουδιών με ΑΙ – τεχνητή νοημοσύνη.