ΔΗΜΗΤΡΗΣ Θ. ΑΝΤΩΝΑΚΑΚΗΣ

 

O Δημήτρης Θ. Aντωνακάκης γεννήθηκε στο Ηράκλειο. Αριστούχος του 2 ου
Γενικού Λυκείου Ηρακλείου εισήχθη κατόπιν πανελλαδικών εξετάσεων στο Τμήμα
Φυσικής του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών. Στα φοιτητικά
του χρόνια εργάστηκε ως ειδικός δημοσιογράφος στα περιοδικά Πλεύση και Θάλαττα
ενώ στη διάρκεια της θητείας του στο Πολεμικό Ναυτικό αρθογραφούσε στα
περιοδικά Εν Πλω και Ναυτική Ελλάς. Παράλληλα σπούδασε Μουσική - ειδίκευση
στη Σύνθεση – με καθηγητή τον αείμνηστο Αμάραντο Αμαραντίδη και Ηλεκτρικό
Αρμόνιο, στο Ελληνικό Ωδείο Αθηνών. Έχει παρακολουθήσει δεκάδες επιμορφωτικά
σεμινάρια μεταξύ των οποίων: Μουσική Παιδαγωγική – Orff Schulwerk στο Orff
Institute - Salzburg και First Sounds: Rhythm, Breath and Lullaby (Tier 1)
Μουσικοθεραπεία σε Πρόωρα Νεογνά στις Μονάδες Εντατικής Νοσηλείας του
Mount Sinai Hospital με τους Andrew Rossetti και Joanne Loewy στο Νοσοκομείο
Έλενα Βενιζέλου.
Το ενδιαφέρον του για τις επιστημονικές και θεραπευτικές συνιστώσες της
μουσικής τον οδηγούν σε σπουδές στη Μουσικοθεραπεία στο Anglia Ruskin
University, στο Cambridge της Mεγάλης Bρεταννίας: Pg. Diploma in Music Therapy
και Master of Arts in Music Therapy, από τη Σχολή Τεχνών και Γραμμάτων του
Anglia Ruskin University, Cambridge, Mεγάλη Bρεταννία, με επόπτρια καθηγήτρια
την Helen Odell Miller και τίτλο: Structure and Freedom in the Music Therapy
Process: the significant balance. (Δομή και Eλευθερία στη Mουσικοθεραπευτική
Διαδικασία: H σημαντική ισορροπία).
Οι ανθρωποκεντρικές αναζητήσεις του σχετικά με τις υπαρξιακές ρίζες της
μουσικής τον οδηγούν στο πρωτοποριακό ερευνητικό πεδίο της Αναπτυξιακής
Ψυχολογίας της Μουσικής και συγκεκριμένα στη μουσική κατά την εμβρυική
περίοδο, στη μουσική αλληλεπίδραση μητέρας – βρέφους και στη μουσική
παιδαγωγική των πρώιμων παιδικών χρόνων. Είναι Διδάκτωρ Αναπτυξιακής
Ψυχολογίας της Μουσικής του Πανεπιστημίου Κρήτης: Διδακτορικό Δίπλωμα του
Τμήματος Φιλοσοφικών και Κοινωνικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Κρήτης, με
επόπτη καθηγητή τον κ. Γιάννη Κουγιουμουτζάκη και θέμα: Επικοινωνιακή
Μουσικότητα: Ρυθμικές Μιμήσεις και Συρρυθμίες στις Αλληλεπιδράσεις Βρεφών –
Μητέρων. Βαθμός: «Άριστα». Καταλυτική επιρροή στην διατριβή του είχε η
συνεργασία του με το Institute for Music in Human and Social Development του
Πανεπιστημίου του Εδιμβούργου και τους Colwyn Trevarthen και David Lee, καθώς
και οι συναντήσεις του με τον Jerome Bruner, τον David Stern και τη Lori Custodero.
Έχει συγγράψει ατομικά και συλλογικά, βιβλία και άρθρα, σε θέματα των
επιστημονικών του ενδιαφερόντων, που αφορούν στη Μουσικοθεραπεία, στη
Μουσική Παιδαγωγική και στη Σύνθεση, μεταξύ των οποίων :
Αντωνακάκης, Δ. (1996): Carl Orff, 1895-1982. Η ζωή και το έργο του μεγάλου
συνθέτη και μουσικοπαιδαγωγού. Δύο συνεντεύξεις: μιλούν οι μαθητές και
συνεργάτες του, Π. Mατέυ και N. Mαμαγκάκης, Hράκλειο, ORFEFS.
Αντωνακάκης, Δ. (2000): Eντύπωση, διαχείριση και επίδραση των
μουσικοκινητικών ερεθισμάτων στον εγκέφαλο: Mουσικοθεραπεία σε παιδιά
με μαθησιακές δυσκολίες, (σελ: 774-781) στο Κυπριωτάκης, Α. (επιμ.):
Πρακτικά Συνεδρίου Ειδικής Αγωγής, έκδοση του Π.T.Δ.E. του
Πανεπιστημίου Kρήτης, Ρέθυμνο.

Αντωνακάκης, Δ. (2000): Tο Mουσικοπαιδαγωγικό Σύστημα Orff ως μέσο
Διαπολιτισμικής Aγωγής, (σελ: 40-50) στο Ελευθεράκης Θ. κ.ά. (επιμ.):
Πολιτισμός και Εκπαίδευση, έκδοση του Διδασκαλείου Δ.Ε. του
Πανεπιστημίου Kρήτης, Ρέθυμνο.
Αντωνακάκης, Δ. (2001): Εξελικτική Μουσικοθεραπεία σε παιδιά με
αναπτυξιακές διαταραχές: οι Μουσικοθεραπευτικές Δραστηριότητες Orff ως
Μέσο Πρώιμης Υποστηρικτικής Παρέμβασης, στο Τζουριάδου, Μ.
(επιμ.έκδ.): Πρώιμη Υποστηρικτική Παρέμβαση – Σύγχρονες Τάσεις και
Προοπτικές, (σελ: 409-422). Προμηθέας: Θεσσαλονίκη.
Αντωνακάκης, Δ. (2006): Μουσικοθεραπεία παιδιών με νοητική υστέρηση: Η
αρχιτεκτονική της συνεδρίας, στο Ετμεκτσόγλου, Ι. και Αδαμοπούλου, Χ.
(επιμ.έκδ.): Μουσικοθεραπεία και άλλες μουσικές προσεγγίσεις για παιδιά και
νέους με αναπηρίες, (σελ: 103-115). Orpheus-Νικολαϊδης: Αθήνα.
Αντωνακάκης, Δ. (2007): Η Καταγωγή και οι Σύγχρονες Εφαρμογές της
Ψυχοδυναμικής Μουσικοθεραπείας. στο Λιοδάκης, Α.-Τσούρτου, Β. (επιμ.
έκδ.): Πρακτικά του Πανελληνίου Ψυχιατρικού Συνεδρίου με θέμα «Η
Συμβολή της Τέχνης στις Ψυχιατρικές Θεραπείες» που διοργάνωσε στις 15-18
Μαΐου 2003, το Ινστιτούτο Έρευνας και Εφαρμογής Προγραμμάτων Ψυχικής
Υγείας ΕΠΕΚΕΙΝΑ, στα Χανιά. Αθήνα: Focus on Health.
Αντωνακάκης, Δ. – Χιωτάκη, Ε. (2007): Μουσική Παιδαγωγική, Διαθεματικές
Εφαρμογές για Μικρά Παιδιά, Αθήνα, Καστανιώτης.
Αντωνακάκης, Δ. (2008): Ο Συνθέτης Μαρκόπουλος ως Μουσικοπαιδαγωγός:
Μαλαματένια Μουσική για την Ντενεκεδένια Πόλη, (σελ: 639-655) στο
Πόρφυρας, τ. ΚΗ΄ (123-126), Κερκυραϊκή Ένωση.
Κουγιουμουτζάκης, Γ., Μαρκοδημητράκη, Μ. Αντωνακάκης, Δ., Πατεράκη, Μ.
(2008): Από την Τέχνη για την Τέχνη στην Τέχνη για τη Ζωή: Χρήση και
Κατάχρηση της Θεωρίας του Piaget, στο Ζωγραφίδης, Γ. &
Κουγιουμουτζάκης, Γ. (επιμ.) Αισθητική και Τέχνη: Διεπιστημονικές
Προσεγγίσεις στη Μνήμη Παναγιώτη και Έφης Μιχελή (σελ: 155-190).
Ηράκλειο: Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης.
Αντωνακάκης, Δ. (2008): Αναπτυξιακή Θεώρηση Μουσικοπαιδαγωγικών
Εφαρμογών μέσω της Θεωρίας του Gardner, στο Διονυσίου, Ζ. & Αγγελίδου,
Σ. (επιμ. έκδ.) Σχολική Μουσική Εκπαίδευση: Ζητήματα Σχεδιασμού,
Μεθοδολογίας και Εφαρμογών (σελ: 65-78). Θεσσαλονίκη: Εκδόσεις
Ελληνικής Ένωσης για τη Μουσική Εκπαίδευση.
Αντωνακάκης, Δ., Πατεράκη, Μ., Κουγιουμουτζάκης, Γ. (2010): Μεταβατικά
Φαινόμενα και Συναισθηματική Συνήχηση στην Πρώιμη
Μουσικοθεραπευτική Παρέμβαση, στο Κορνηλάκη, Κ., Κυπριωτάκη, Μ.,
Μανωλίτσης, Γ. (επιμ.), Πρώιμη Παρέμβαση: Διεπιστημονική Θεώρηση
(σελ: 319-342). Αθήνα: Πεδίο.

Κοκκινάκη, Θ. – Αντωνακάκης, Δ., Πατεράκη, Μ., Μαρκοδημητράκη, Μ.,
Πρατικάκη, Α., Βιταλάκη, Ε., Κουγιουμουτζάκης, Γ. (2016): Τα βρέφη και
η μίμηση: Τα κίνητρα. Έρευνα των συγκινήσεων της μίμησης κατά τη
βρεφική ηλικία, στο Κουγιουμουτζάκης, Γ. (επιμ.), Το συν- της
συγκίνησης. Ψυχολογία εμβρύων, βρεφών και νηπίων. Προς τιμήν του Colwyn
Trevarthen (σελ: 135-156). Ηράκλειο: Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης.
Το συνθετικό του έργο περιλαμβάνει έργα για συμφωνική ορχήστρα αλλά και για
ιδιόμορφα σύνολα οργάνων καθώς και φωνητικής μουσικής. Οι συνθέσεις του για
παιδιά περιλαμβάνουν μουσική για θεατρικά έργα του Ευγένιου Τριβιζά, μουσικά
παραμύθια, μουσικοκινητικά δρώμενα και διαθεματικά παιδικά τραγούδια.
Έχει διδάξει μαθήματα του επιστημονικού του πεδίου σε Νηπιαγωγεία,
Παιδικούς Σταθμούς και Δημοτικά Σχολεία, στο Ελληνικό Ωδείο Ηρακλείου, στα
Μουσικά Σχολεία Ρεθύμνου και Ηρακλείου, στο Ι.Ε.Κ. Ηρακλείου, στο Π.Ε.Κ.
Ηρακλείου και στα Διδασκαλεία Μετεκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Κρήτης. Από
το 2003 διδάσκει στο Παιδαγωγικό Τμήμα Προσχολικής Εκπαίδευσης του
Πανεπιστημίου Κρήτης. Από το 2020 είναι Αντεπιστέλλων Ερευνητής Ινστιτούτου
Αγροδιατροφής και Επιστημών Ζωής Ιν.Α.Ζω - Ερευνητικό Κέντρο Ελληνικού
Μεσογειακού Πανεπιστημίου. Από το 2018 είναι πρόεδρος της Εταιρείας Επιστημών
και Τεχνών του Ανθρώπου.